وبلاگ

سیستم تهویه مطبوع استخرها

تهویه مطبوع در استخرها امری حیاتی است. این سیستم‌ها برای حفظ کیفیت آب و هوا در داخل استخر و همچنین جلوگیری از تشکیل مه و بوهای نامطبوع استفاده می‌شوند. این سیستم‌ها شامل تهویه مکانیکی که هوا را تصفیه و گرمایش یا خنک کردن آن را انجام می‌دهد، تهویه طبیعی که از روش ‌هایی مانند تهویه از طریق پنجره‌ها یا سوراخ‌های هوا استفاده می‌کند و همچنین تهویه مجدد که هوای قدیمی را خارج و هوای تازه را به داخل استخر می‌آورد.

این سیستم‌ها باعث حفظ شرایط بهداشتی و راحتی برای استفاده‌ کنندگان استخر می‌شوند.

تهویه مطبوع در استخرها دارای چندین جنبه است. اولین جنبه، کنترل دماست. استخرها نیاز به حفظ دمای مناسب دارند تا افراد بتوانند راحت باشند و لذت ببرند. تهویه مطبوع برای گرم نگه داشتن آب در زمستان و خنک نگه داشتن آب در تابستان بسیار مهم است.

جنبه دیگر، تصفیه هواست. با توجه به تعداد افراد و فعالیت‌هایی که در استخر انجام می‌شود، تصفیه هوا ضروری است. این کار از بین بردن بوهای ناخوشایند، رطوبت زیاد و حفظ کیفیت هوای داخل استخر کمک می‌کند.

جهت ثبت سفارش سیستم های تهویه مطبوع با کارشناسان ما با شماره 09962177309 تماس بگیرید.

سیستم تهویه مطبوع همچنین باید مطابق با استانداردهای بهداشتی عمل کند. این امر از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا استخرها محیط‌های آبی هستند که نیاز به نظافت و شرایط بهداشتی مناسب دارند تا از انتقال بیماری‌ها جلوگیری شود.

در کل، تهویه مطبوع در استخرها یک سیستم چندگانه است که به منظور حفظ شرایط بهداشتی، راحتی و کیفیت هوا و آب استخر، بسیار اساسی است.

سیستم تهویه مطبوع استخرها می‌تواند شامل فیلترهای هوا، سیستم‌های گرمایش و خنک‌کننده هوا، سیستم‌های تهویه طبیعی مانند سوراخ‌ های هوا در اطراف استخر و سیستم‌های مدیریت رطوبت باشد.

هواسازی در استخرها برای حفظ سلامت و کاهش خطر ابتلا به عفونت‌ها یا بوی نامطبوع بسیار حیاتی است. از آنجایی که استخرها محیطی مرطوب و گرم هستند، این شرایط مناسبی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها فراهم می‌کنند. به همین دلیل، سیستم تهویه باید هوا را تصفیه و مواد شیمیایی مورد نیاز برای حفظ آب استخر را به هوا اضافه کند تا کیفیت آب حفظ شود.با توجه به اینکه مسائل بهداشتی و راحتی در استخرها اهمیت بالایی دارند، استفاده از سیستم‌های تهویه مطبوع بهینه و مدیریت صحیح آنها ضروری است تا کاربران بتوانند از تجربه بهتری در استخرها لذت ببرند.

 

5 عوامل تحت تاثیر شرایط هوایی استخر

  1. رطوبت: استخرها معمولاً محیط‌های مرطوبی هستند که می‌تواند تأثیر زیادی بر شرایط هوایی داشته باشد. رطوبت بالا می‌تواند باعث احساس گرما و افزایش دمای حسی شود.
  2. دما: دمای هوا و آب در استخر بسیار مهم است. دمای مناسبی در استخر نه‌ تنها برای راحتی استفاده ‌کنندگان بلکه برای حفظ بهداشت و کیفیت آب هم حائز اهمیت است.
  3. هوا و تهویه: جریان هوا در استخر، تهویه مطبوع و تصفیه هوا بسیار اهمیت دارد. تهویه مناسب می‌تواند بوهای نامطبوع و رطوبت را کاهش دهد و شرایط هوایی را بهبود بخشد.
  4. نور و انرژی خورشیدی: نور خورشیدی می‌تواند تأثیر زیادی بر دما و روند تبادل حرارت در استخر داشته باشد. همچنین، میزان نور ممکن است بر تصفیه آب و کنترل تشکیل آلژی و باکتری‌ها تأثیر بگذارد.
  5. تعداد استفاده‌کنندگان: تعداد افرادی که در یک زمان خاص استخر را استفاده می‌کنند نیز می‌تواند تأثیر زیادی بر شرایط هوایی داشته باشد. افراد بیشتر باعث افزایش رطوبت و دما می‌شوند.

 

این عوامل با هم تعامل دارند و برای داشتن شرایط هوایی مناسب در استخر، تعادل میان آنها بسیار حائز اهمیت است.

 

سیستم تهویه مطبوع استخرها

 

دمای هوای استاندارد برای استخر

دمای هوای استاندارد برای استخرها بستگی به استفاده از آن دارد. به طور معمول، در استخرهای داخلی، دمای هوا معمولاً بین ۲۷ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دما به اندازه‌ی کافی گرما فراهم می‌کند تا افراد بتوانند در آب به راحتی شنا کنند و به طور همزمان از سردی هوا در محیط خارج از آب جلوگیری کند.

برای استخرهای فضای باز، دمای هوا به شدت تحت تأثیر شرایط آب و هوایی محلی قرار می‌گیرد. در مناطق سردسیر، سیستم‌های گرمایشی ممکن است برای حفظ دمای مناسب هوا در استخرها احتیاج باشد.

اگر چه دمای مناسب به طور کلی بین ۲۴ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد در نظر گرفته می‌شود، اما این مقدار ممکن است بر اساس ترجیحات استفاده ‌کنندگان و شرایط محلی متغیر باشد.به هر حال، مهمترین نکته این است که دمای هوا منطبق با دمای آب باشد و به کاربران امکان شنا در شرایط راحت و بهداشتی را فراهم کند.

به صورت کلی دو پارامتر اصلی در تهویه استخر وجود دارد که یکی دما و دیگری میزان رطوبت است.

در طراحی سیستم تهویه استخر حتی سرعت جریان هوا در داخل سالن بسیار مهم تلقی می شود زیرا در زمانی که رطوبت و قطره وجود دارد جریان و سرعت هوا نباید باعث شود نفرات احساس سرما کنند.

برای تهویه استخر به صورت معمول از دو دستگاه استفاده می شود یکی برای تزریق هوای گرم به داخل سالن و دیگری برای تخلیه رطوبت داخل فضا.

 

کانال کشی استخر

یکی از مسایل مهم در تهویه استخر مسیر عبور جریان هوا و محل ورود و خروج ان است که باید باتوجه به طراحی و جانمایی فضاهایی چون سونا خشک ،سونا بخار، جکزی و… دیزاین و اجرا شود

 

دستگاه گرمایشی استخر

در انتخاب دستگاه گرمایشی استخر بهترین گزینه استفاده از هواساز های نیمه صنعتی لوکس هست که برای تهویه استخر طراحی شده اند این محصول به صورت مستقیم به موتور خانه استخر متصل شده و اب گرم وارد کویل گرمایشی هواساز میشود و به وسیله فن هواساز هوای گرم به داخل سالن تزریق میشود.

 

دستگاه گرمایشی استخر

 

فیلتراسیون تهویه استخر

یکی از قابلیت های ویژه ای که هواساز ها در اختیار ما قرار میدهند  قابلیت فیلتراسیون هوا است که میتوان در مسیر عبورهوا با توجه به میزان حساسیت فیلتراسیون در نظر بگیریم که هوای داخل سالن استخر از کیفیت بالا تری برخوردار باشید

 

دستگاه تخلیه رطوبت استخر

برای تخلیه هوای داخل سالن استخر که دارای رطوبت است به صورت معمول میتوان از فن های سانتریفیوژ استفاده نمود و در موقعیت هایی که نیاز به دیزاین بهتر ،دسیبل صدایی کمتر و کیفیت بالا تر داشته باشیم استفاده از اکونومی باکس ها و باکس فن های لوکس مطرح میشود.

 

مزایای استفاده از تهویه استخر

  • کاهش میزان استهلاک سازه و فضای اصلی استخر به دلیل رطوبت بالا
  • برخورداری از کیفیت هوای مناسب در استخر
  • کارکرد درست و بهینه سیستم های گرمایشی و موتورخانه

 

دستگاه تخلیه رطوبت استخر

 

در تهویه استخر به صورت معمول از یک هواساز برای تامین هوای تازه که در زمستان دارای کویل گرمایشی است و برای تخلیه هوا از باکس فن سایلنت و یا فن های سانتریفیوژ با دور های دریافتی پایین استفاده میگردد و این دوسیستم در کار یک دیگر یک سیکل گردش های کامل را در فضای استخر به وجود می اورند.

در طراحی سیستم تهویه مطبوع استخر باید در نظر داشت که سیکل گردش هوا در فضای استخر باید به درستی صورت گیرد زیرا که نقاط ورودی و خروجی هوا باید بتوانند کل فضای استخر را به صورت کامل تخت پوشش داشته باشند و نقطه کوره گردش هوا در فضا به حد اقل خود رسد.