وبلاگ

تفاوت فن سانتریفیوژ با فن اکسیال

پره‌ها در همه‌جا و در تقریباً همه چیز استفاده می‌شوند (گرم کردن یا سرد کردن) از استفاده روزمره تا کامپیوترهای پیچیده، پره‌ها ضروری هستند، اما چه تفاوتی بین فن های سانترفیوژ و فن های اکسیال وجود دارد؟

در این مقاله از شرکت صنعتی تهویه پارس بیشتر با تفاوت فن سانتریفیوژ با فن اکسیال آشنا میشوید، همراه ما باشید.

فن سانتریفیوژ چیست؟

فن های سانتریفیوژ که به عنوان دمنده نیز شناخته می شوند، مجهز به موتوری هستند که برای بیرون کشیدن هوا از محیط اطراف و بیرون راندن هوای سرد طراحی شده است. آنها به دلیل سازگاری و نگهداری کم آنها یک فناوری قابل اعتماد هستند که باعث محبوبیت آنها در محیط های تجاری و خانگی می شوند. کاربرد فن های سانتریفیوژ متفاوت است، از جمله استفاده از آنها در تهویه مطبوع، خنک کننده کامپیوتر و داخل خشک کن در کارواش ها. آنها یک طراحی محبوب برای داشتن راندمان استاتیک بالا، تولید جریان هوا در سطح ثابت هستند.

انواع مختلفی از فن های سانتریفیوژ وجود دارد که شامل فن های سانتریفیوژ منحنی به عقب، منحنی جلو و درون خطی می شود. این فن ها در درجه اول بر اساس زاویه پره های آنها و خروجی جریان هوا متفاوت هستند.

 

فن های گریز از مرکز چگونه کار می کنند؟

طراحی فن سانتریفیوژ ساده است. چرخی که پروانه نامیده می شود، توسط یک موتور الکتریکی کار می کند. پروانه ای که به اطراف می چرخد ​​هوا را می کشد و آن را بیرون می زند. این که چه مقدار هوا را می کشد بر اساس قدرت چرخش موتور الکتریکی تعیین می شود. زاویه پره ها در داخل فن گریز از مرکز، نوع فن آن را تعیین می کند.

فن های گریز از مرکز منحنی رو به عقب دارای پره هایی هستند که در جهت مخالف پروانه منحنی می شوند. بدنه آنها نیز سنگین تر است زیرا این فن ها با سرعت های بالاتر کار می کنند. فن های منحنی رو به جلو دارای پره هایی هستند که در همان جهت پروانه قرار دارند. در حالی که خروجی کمتری دارند)در هنگام کار بی صداتر هستند. در نهایت، فن‌های در خط (inline) اندکی کوچک ‌ترهستند اما خروجی بیشتری دارند.این‌ها به عنوان فن ‌های صنعتی به طور معمول بیشتر استفاده می‌شوند.

 

فن اکسیال چیست؟

فن های اکسیال تاریخچه ای طولانی دارند و از طراحی آسیاب بادی قرون وسطایی قبل از اضافه شدن موتور الکتریکی در دهه 1800 سرچشمه می گیرند. فن های اکسیال دارای خروجی کم فشارهستند و می توانند در اندازه های مختلف عرضه شوند. فن های اکسیال را می توان در تهویه، ماشین آلات خنک کننده و اتاق ها استفاده کرد. آنها همچنین در دستگاه هواپیماه، ژنراتورها و تجهیزات فشار استفاده می شوند. آنها در محیط های تجاری و خانگی وجود دارند. مانند یک فن گریز از مرکز، چرخ فن محوری فن و موتور در یک محفظه قرار گرفته اند.

 

فن های اکسیال چگونه کار می کنند؟

مشابه فن های سانتریفیوژ، فن های اکسیال هوا را از چرخ فنی دورانی جذب و بیرون می کشند.پره های یک فن اکسیال موازی با محورچرخش فن هستند، به این معنی است که هوا وارد و خارج فن از همان جهت انجام می‌شود. در حالی که طراحی فن اکسیال مقدار قابل توجهی جریان هوا ایجاد می کند اما مکان قرارگیری پره‌های فن در فن اکسیال باعث می‌شود که فشار جریان هوا کم باشد.

 

شباهت های بین فن های سانتریفیوژ و اکسیال چیست؟

بین این دو طراحی فن شباهت‌های زیادی وجود دارد

– سادگی یکی از آنهاست.

هر دو دارای روش طراحی ساده‌ای هستند که آن‌ها را به تکنولوژی قابل اعتماد و پایدار تبدیل می‌کند.علاوه بر این، هر دو از موتورهای الکتریکی استفاده می کنند تا طراحی خود را کاربردی کنند. هر دو دارای روش طراحی ساده‌ای هستند که آن‌ها را به تکنولوژی قابل اعتماد و پایدار تبدیل می‌کند. فن‌های سانتریفیوژ دارای ترتیب‌های پری مختلف هستند که خروجی‌های متفاوتی را بر اساس نیاز و هدف فراهم می‌کنند. فن‌های اکسیال نیز در اندازه‌های مختلف آماده شده و مشابه فن‌های سانتریفیوژ، گزینه‌های سرعتی مختلفی دارند.

در نهایت، هر دو طراحی فن کاربردهای متعددی در محیط‌های خانگی و تجاری دارند. مثال‌هایی از استفاده آن‌ها شامل ماشین‌آلات، واحدهای تهویه و خنک کننده‌ها می‌شود.

 

فن های سانتریفیوژ و محوری چه تفاوتی دارند؟

بزرگترین تفاوت بین فن‌های سانتریفیوژ و اکسیال زاویه پره‌های آن‌ها است. در یک فن سانتریفیوژ، پره‌ها به جهت‌های مختلف خم می‌شوند تا برای اهداف مختلف جریان و فشار تولید کنند. فن‌های سانتریفیوژ می‌توانند بر اساس نحوه خم شدن پره‌ها، جریان هوای با فشار بالا تولید کنند. به طور معکوس، پره‌های یک فن اکسیال در یک خط مستقیم با محور هستند که منجر به تولید یک جریان هوای بزرگ با فشار پایین می‌شود.

علاوه بر این، فن‌های اکسیال معمولاً سبک ‌تر از فن‌های سانتریفیوژهستند (به دلیل خروجی با فشار پایین). فن‌های سانتریفیوژ، به ویژه فن‌های پرتاب به عقب دار، دارای فشار هوای بالاتری هستند.ساختار کوچک ‌تر و سبک فن‌های اکسیال به این معنی است که در برخی موارد ارزان‌ تر از فن‌های سانتریفیوژ هستند.

سرانجام، طراحی یک فن اکسیال به این معنی است که آن‌ها بسیار پر سر و صداتر از فن‌های سانتریفیوژ هستند. بسته به اندازه و کاربرد، برخی از فن‌های اکسیال نیاز به سایلنسر دارند تا صدایی که ایجاد می‌کنند را کاهش دهند. این با فن های سانتریفیوژ متفاوت است که بسیار کم صدا هستند و نیازی به تجهیزات کاهش صدا ندارند.

 

فن های سانتریفیوژ و اکسیال: بهترین گزینه کدام است؟

انتخاب بین این دو نوع فن به وظیفه یا پروژه در دست است. ملاحظات شامل اندازه فضایی است که باید خنک کنید. اگر فضای بزرگی دارید، فن سانتریفیوژ ممکن است یک گزینه بهتر باشد، زیرا فشار خروجی آن بیشتر است و می‌تواند باعث گردش هوا به فواصل بزرگتری شود. اما اگر فضای نیازمند خنک ‌کردن کوچک ‌تر باشد، آنگاه فن اکسیال ممکن است یک انتخاب بهتر باشد، زیرا جریان هوا به فشار بیشتری پشتیبانی نمی‌کند تا هوا به فواصل دورتر منتقل شود.

یک نکته دیگر برای در نظر گرفتن اندازه فن مورد نیاز است. در حالی که هر دو نوع فن در اندازه‌های متفاوتی آماده می‌شوند، فن اکسیال بیشترین صدا را تولید می‌کند، بنابراین فن سانتریفیوژ ممکن است یک گزینه بهتر باشد. با این حال، فن‌های اکسیال معمولاً واحدهایی سبک ‌تر نسبت به فن‌های سانتریفیوژهستند.

یک فن اکسیال ممکن است یک انتخاب هوشمندانه باشد اگر یک واحد را در یک زیرساخت ضعیف یا در ماشین‌آلاتی که باید قابل حمل باشند، نگهدارید. حتی بیشتر، اگر منبع تامین برق ضعیف باشد، آنگاه فن اکسیال به دلیل فشار پایین خروجی آن ممکن است مناسب‌ تر باشد. یک فن سانتریفیوژ برای تولید جریان هوا با فشار بالا نیاز به ورودی بیشتری از برق دارد.

سرانجام، یک ویژگی دیگری که باید مد نظر داشته باشید، بودجه است. اگر بودجه محدودی برای کار دارید، آنگاه فن‌های اکسیال راهکار پر هزینه‌ تری هستند. آن‌ها به عنوان فن‌های سانتریفیوژ قابل اعتماد هستند، اما وزن سبک و نیازهای انرژی پایین آن‌ها به این معنی است که ارزان ‌تر در خرید و نگهداری هستند.